Per què un Aprenentatge Servei a la nostra escola?

El professorat ha de tenir coneixements d’allò tractat a l’aula. Indiscutible. Molt cert.

Però no hauria de ser menys certa la necessitat de crear xarxa per contrastar coneixements i tenir
una visió col·legiada. Anem a dir-li, la socialització del professorat.
 
Clar… si un té els coneixements… però li manca la capacitat de transmetre-ho… ja no estem
arribant a allò pretès… tot i haver contrastat els coneixements.

 
Els docents han de marcar-se l’objectiu d’aprenentatge partint del grup que coneix i reflexionant
sobre com vol aconseguir-ho. I possiblement la millor opció siga, deixar que l’alumnat interioritze
els coneixements, faça una visió socialitzada amb la resta i tinga la capacitat de sintetitzar-los en
un producte o un servei.

Aquest tipus d’aprenentatge requereixen del treball en equip, cooperatiu. I aquesta aposta no és
gratuïta, aquest treball comporta la necessitat de desenvolupar competències com ara el
pensament analític, la gestió dels objectius, la gestió del temps, la reflexió, la comunicació, la
presa de decisions i un fum de valors. I aquest creixement és el que veníem buscant.
I si el que proposem és un treball de les competències, serà el nivell d’aquestes allò que haurem
d’avaluar, sense deixar a banda el resultat.

I com ho farem? Introduint-nos al treball, fent el seguiment i ajudant per a l’assoliment dels
objectius. Avaluant el saber fer i el resultat. Avaluant els coneixements, les habilitats, les
capacitats i les competències. Sent conscients d’on estem per prendre les decisions per poder
avançar. Va! Li direm avaluació de les competències, formativa.

I ara… ens tornem a plantejar la pregunta: per què un Aprenentatge Servei? Hem anat donant la
resposta poc a poc.


Perquè amb l’Aprenentatge Servei l’alumnat és el protagonista del seu aprenentatge, s’aprèn de
manera activa, es treballa en equip, cooperant i establint teixit social. Perquè comporta el
desenvolupament de les competències, l’aprenentatge fent, més enllà del memoritzant i perquè
s’avalua molt més que el resultat.

L’aprenentatge Servei, a més, és l’aplicació a la vida real dels continguts, el pont entre allò que es
diu i allò que es fa. És el “manos a la obra”.

L’Aprenentatge Servei és la transmissió de valors, i en sí mateix… un valor intangible.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Aprendre fent un servei a la comunitat

Com planificar un servei? De les càbales a l'acció.